DKS Videregående

PRAKTISK MATTEMATIKK - PROSESS OG IDÉ - MODELLVERKSTED

Vårt generelle mål i formidling av kunst, er å fremme en bevisstgjøring av seg selv som betrakter, få erfaring med å utrykke hva man ser både gjennom ord og hender og gi en positiv opplevelse i møte med kunst.

I formidlingen til VGS retter vi oss bevisst mot å styrke forholdet mellom teori og praksis.

Under kan du se nåværende og tidligere prosjekter for DKS VGS Trøndelag. Tema og materiale endres i dialog med aktuelle tema, utstillingsprosjekter eller samarbeidsprosjekter lokalt. Selve grunnstrukturen er fast, og verkstedene inneholder anvendelse og forståelse av målestokk, kreativ prosess, teknisk tegning og modellbygging.

Fagområder som benytter seg av tilbudet er alt fra Bygg- og anleggsteknikk, Teknologi- og industrifag, Håndverksfag, Kunst, Design og Arkitektur, Interiør og Frisør, Naturbruk, etc.

Rotete arbeidsbord med ulike materialer

UFORMELL MØTEPLASS 2024

DKS Modellverksted - unge møteplasser i offentlige rom.

ALFABETSTOL 2023

DKS Møbelverksted - design en stol med utgangspunkt i en bokstav.

GEOMETRISK ARKITEKTUR 2022

DKS Modellverksted - form, farge og komposisjon i arkitektur.

ALFABETARKITEKTUR 2020/2021

DKS Arkitekturmodell. Tema: Y-blokka

ARKITEKTURMODELL 2018/2019

DKS Arkitekturmodell. Tema: Uterom i trematerialer

Praktisk informasjon videregående

DKS MODELLVERKSTED
Innhold: 
Omvisning inne i Kunstverkstedet, undervisning og elevproduksjon i verkstedet.
Tidsbruk:
 En hel skoledag, lunsj 30 min. Evt. etter ønske fra skolen.
Elevantall: 
Max 30 elever. Grupper på under 15 elever følges av en formidler.
Priser: Kontakt oss for pristilbud. Tilbudet er tilgjengelig i Den Kulturelle Skolesekken Trøndelag Fylkeskommune.

____________

Kompetansemål anvendt i utviklingen av prosjektet:

Kompetansemål fra Design og arkitektur Vg1

  • Kartlegge behov, innhente og visualisere informasjon og utforske alternative løsninger i ei design- og arkitekturoppgave.

  • utforske egenskaper og muligheter ved form, materiale og teknikker ut fra kravspesifikasjon og grunngitte valg.

  • Utarbeide en presentasjon som visualiserer og forklarer forslag til løsninger på et tenkt oppdrag.

  • Bygge enkle arkitekturmodeller i målestokk for å synliggjøre rom, form og proporsjoner

Kompetansemål fra Design og arkitektur Vg2

  • Kartlegge utfordringer og muligheter knyttet til brukergrupper og bærekraft innen design- og arkitekturprosjekt.

  • Bruke analoge og digitale verktøy i innhenting og strukturering av informasjons- og inspirasjonsmateriale.

  • Utforske egenskaper, kvaliteter og muligheter ved materialene og bruke kunnskapen i eige arbeid med design og arkitektur.

  • Bruke ulike metoder for kreativ idéutvikling

  • Kjenne til fasene i en designprosess og bruke arbeidsformer og metoder som er i tråd med hvordan designere og arkitekter jobber.

  • Utforme modeller der hensynet til plassering, omgivelser og miljø er sikre.

  • Visualisere og kommunisere ulike ideer ved hjelp av frihåndstegning, modeller, prototyper og digitale verktøy.

  • Bruke fagbegrep i vurdering av eige arbeid og i presentasjoner.

Kompetansemål fra Design og håndverk Vg1:

  • Bruke relevante faguttrykk i samtale og drøfting med kunder, brukere og kollegergjenkjenne og lage enkle håndverksprodukter og tjenester relatert til ulike kulturer, håndverkshistorie og trendervelge å bruke verktøy, materialer og teknikker på en hensiktsmessig og forsvarlig måte

  • Bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i produkterbruke og ta vare på materialer på en økonomisk måte og i tråd med retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet

  • Eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper

Kompetansemål fra Interiør og utstillingsdesign Vg2:

  • Bruke materialer, teknikker, form og farge i samsvar med funksjon og arbeidets artbruke prinsipper for komposisjon i arbeid med tredimensjonalt romtegne og visualisere ideer to- og tredimensjonalt i forkant av en produksjon.

Kompetansemål Norsk Vg1 og Vg2

  • Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner.

  • Bruke fagkunnskap og fagterminologi fra eget utdanningsprogram i samtaler, diskusjoner og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv

  • Mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner