Håkon Bleken - Nils Aas
Håkon Bleken - Nils Aas "Vennemøte" (hovedetasje)
Håkon Bleken - Dødens Ø (1. etasje)
Utstillingen er et fortettet og vesentlig bilde av dette stadiet i Blekens kunstnerskap, som tross mørke tema bæres av en gjennomgående og slående vitalitet.
Nils Aas sin portrettskulptur av vennen og kunstnerkollegaen Håkon Bleken var Nils Aas siste. Bronseportrettet har en selvfølgelig plass i utstillingen med overskriften Vennemøte, som tematiserer kunstnerportrettet.
I Kunstverkstedets nye etasje, som er under utvikling, vises prosjektet Dødens Ø. Dermed blir Håkon Bleken den første kunstneren til å ta i bruk to etasjer i Nils Aas Kunstverksted.
Utstillingen ble åpnet av forfatter Eivind Hofstad Evjemo, med en tekst inspirert av Blekens arbeider. Kunstneren deltok også med egne ord ved åpningen.
Utstillingen Dødens Ø er inspirert av den sveitsiske maleren Arnold Böklins serie fra 1880 kalt Toteninsel. Assosiasjoner til Utøya er nærliggende, men også flyktningstrømmen til Europa, nazismens terror – prosjektet er gjennomgående og konfronterende.
Av en serie på om lag 50 arbeider ble noen av de vist på Galleri Brandstrup i 2016, noen vises for første gang i Nils Aas Kunstverksted. Ingen er tidligere vist i Trøndelag.
Utstillingsprosjektene Dødens Ö og Vennemøte bindes sammen en analyserende angrepsvinkel i til tema – selv tiltrekkes han av lidelsens symbiose med skjønnheten.
Lidelse som forfall og menneskelig syklus i utstillingen Vennemøte som viser seks portretter malt etter fotografier han tok av vennen Arne Nordheim på sykehjemmet (død 2010) dement og passivisert. Alle er malt i 2017. Fraværet av det skapende og tilstedeværende mennesket fyller arbeidene. Selvportrettene i utstillingen preges av den samme konfrontasjonen – hvilke endringer finner han i seg selv.
I denne utstillingen som vises på grunnplanet er Aas sine portretter representert med størrelser som av Jens Johannesen, nylig avdøde Frans Widerberg, Lars Brandstrup, Pål Bang Hansen med flere.