Arvegods

14. oktober – 22. desember
NILS AAS 90 ÅR

Gruppeutstillingen Arvegods er den siste i jubileumsåret Nils Aas 90 år.

Utstillingen feirer et mangfoldig og betydelig kunstnerskap, og ønsker å trekke linjer mellom hans kunst og dagens kunstpraksiser. Tittelen Arvegods er hentet fra en skulptur laget av Aas i 2001-2002, som for anledning er innlånt og presenteres i utstillingen. Samtidig kan tittelen forstås i lys av det livsverk Nils Aas etterlater seg, og den relevans og betydning hans kunst fortsetter å ha i dag.

De inviterte kunstnere er Ann Iren Buan, Anne-Karin Furunes, Erlend Grytbakk Wold, Veslemøy Lilleengen, Øystein Pålsønn Lønvik, Tore Reisch, Christer Glein, Solveig Lønseth, Solveig Bergene og Erlend Leirdal.

Foto: Lena Johnsen

Kunstnerne representerer et bredt spenn i medium- og materialbruk, men arbeider ofte monumentalt og i store formater. De to- og tredimensjonale verkene i utstillingen veksler mellom et abstrakt og figurativt formspråk og er i hovedsak laget i materialene tre, papir, stein, jord og leire. Verkene har tydelige spor etter manuelt håndarbeid og bruk av tradisjonelle verktøy. Med kunstnernes tekniske ferdigheter bearbeider de sitt emne og material med stor kunnskap og følsomhet.

I 1975 fikk Nils Aas en velbrukt kniv i gave fra sin onkel og tømrer Gudmund Lie. Denne kniven ble utgangspunktet for verket Arvegods som ble laget i laminert furu i 2001- 2002. Verket ble første gang vist under Nils Aas sitt 70 års jubileum i Nils Aas Kunstverksted i 2003. Nils Aas vokste opp i en håndverkerfamilie hvor verktøy og kunnskap gikk i arv. Barndomslæren fra farens verksted gav grunnlag for materialforståelse og formspråk. Han fremhevet ofte treet som sitt referansemateriale, og de poetiske små verkene i tre forteller historier om en oppvekst med treemner og kniven.

Nils Aas innlemmet ofte verktøy og redskaper som motiv i kunsten, være seg fra landbruket, kystkulturen eller treverkstedet. I Arvegods er den hverdagslige kniven, hans eget og svært sentrale verktøy, blitt en opphøyet kunstgjenstand. Verket sier kanskje noe om Nils Aas arbeidsprosesser, inspirasjonskilder og gir oss et innblikk i hans kjærlighet til håndverket og verktøyets betydning. Enten Nils Aas arbeidet i tre, metall, stein, eller papir viser verkene kunstnerens formidable formsans og kunnskap om materialenes egenskaper.

Utstillingsfoto “Arvegods” med Nils Aas - “Bauta” i senter. Foto: Lena Johnsen

Nils Aas Kunstverksted ønsker å rette en stor takk til alle kunstnerne som bidrar i utstillingen med verk.

Det vil bli produsert en katalog for utstillingen i etterkant av åpningen.

Nils Aas - Arvegods eies av Statskog og er innlånt for anledningen.

Nils Aas - Arvegods 2001-2002 (med Christine Reintz i forgrunnen)
Foto: Tom Sandberg

Forrige
Forrige

Nils Aas - 12 fortellinger

Neste
Neste

Trøndelagsutstillingen 2023